Se spune că până la vârsta de șase ani copiii pot învăța cel puțin o limbă străină, doar uitându-se la desene animate, filme și animații traduse în acea limbă. Ei rețin ușor cuvinte noi, doar ascultând o limbă străină.
Ordinea undelor cerebrale nu este întâmplătoare
M-am întrebat de multe ori cum este posibil acest lucru? Oare repetiția este cea care justifică acest fenomen sau există explicații mult mai profunde decât atât? Cercetând domeniul, am descoperit că oamenii de știință pasionați de modul în care experiențele mentale pot fi amplificate afirmă faptul că undele cerebrale ale creierului nostru au o implicație majoră în acest fenomen.
Ei susțin că până la vârsta de șase-șapte ani, creierul unui copil se află predominant în domeniul undelor theta, considerate de către oamenii de știință a fi poarta către subconștient și memoria de lungă durată. Din acest motiv, copiii rețin informațiile foarte rapid, fără a le trece prin filtrul minții conștiente, ci doar sedimentându-le în cele mai profunde straturi ale memoriei lor.
În această perioadă privim, imităm şi exersăm. În felul acesta am învățat, într-un timp scurt, să vorbim, să mergem și să ne conturăm personalitatea. Chiar dacă nu ne amintim modul în care am învățat toate aceste lucruri, ele ne însoțesc întreaga viață.
Cu timpul, starea undelor cerebrale se schimbă. După vârsta de șase ani, creierul copilului intră în frecvența alfa, o frecvență care permite elevului să rețină informațiile ușor, să le prelucreze, să le îmbunătățească, depozitându-le, prin repetiție, direct în memoria de lungă durată. În această perioadă învățăm să scriem, să citim, să adunăm și să punem bazele unor informații pe care le vom accesa întreaga viață. Nu este deloc surprinzător faptul că accesarea undelor alfa este recomandată de specialiști în cazul învățării ample, susţinute, eficiente și de calitate.
Specialiștii corelează dominația undelor alfa și theta cu învățarea rapidă și susținută, cu ajutorul căreia informațiile primite de creier sunt întipărite direct în memoria de lungă durată.
Rapiditatea cu care înveți este corelată cu undele cerebrale
De la vârsta de paisprezece ani, undele alfa și theta sunt din ce în ce mai puțin accesate. Somnul și relaxarea profundă devin singurele surse care generează aceste frecvențe. Fără să mai accesăm undele cerebrale favorabile, învățatul devine din ce în ce mai greoi. Este adevărat că și informațiile sunt mai complexe, însă motivul principal pentru care asimilarea lor se face mai dificil și mai lent este pentru că mintea noastră nu mai funcționează în alfa și theta, ci preponderent în beta. Aceste unde sunt caracteristice stării de veghe în care atentia este îndreptată asupra lumii înconjurătoare, iar creierul este focalizat pe rezolvarea problemelor concrete.
Cele două frecvențe care accesează memoria de lungă durată
În cartea Superinteligența, autorul Michael Hutchison prezintă cele două unde cerebrale și indică stările ideale pentru o învățare rapidă.
„Starea alfa este ideală pentru a vă însuşi informații, date și materiale noi pe care doriți să le știți foarte bine și să le aveți oricând la dispoziție în stare de veghe”.
Informațiile detaliate la care vrei să ai acces permanent și pe care vrei să le prelucrezi continuu, pot fi reținute accesând undele alfa. Ele sunt ideale pentru învățarea amplă, susţinută, eficientă și de calitate. Totodată, undele alfa favorizează gândirea imaginativă, creatoare și te ajută să generezi idei noi, creative, să găsești și să înțelegi rezolvările anumitor probleme complexe.
“Pe de altă parte undele cerebrale din intervalul theta sunt ideale pentru accesarea fără discernământ a sugestiilor venite din exterior și pentru transmiterea către regiunile cele mai profunde ale minții a unor mesaje importante legate de transformări personale”. afirmă autorul Michael Hutchison.
Este important de știut că prin tehnici speciale sau tehnologii performante pentru stimulare cerebrală, poți induce creierului în mod controlat stările alfa și theta. Poți readuce procesul de învățare și sedimentare a informațiilor la aceeași super viteză și ușurință cu care învățai în copilărie.
Tot în cartea Superinteligența poți găsi metodele prin care, accesând aceste unde cerebrale, informațiile noi sunt asimilate rapid și ușor de către creier. Aceste modalități de învățare inserează informațiile în memoria de lungă durată și favorizează memorarea pe dinafară, învățarea unei limbi străine, dar și învățarea amplificată și eficientă.
“Indiferent de vârstă creierul nostru este dotat cu capacitatea de a crește, iar noi cu capacitatea de a deveni mai inteligenți. Cu cât oferim creierului mai multe provocări, cu atât devine mai puternic. “, Michael Hutchison
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.